Miab Förvaltnings integritetspolicy
Vad är syftet?
Syftet med denna integritetspolicy är att informera dig om hur vi behandlar dina personuppgifter.
Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt (det vill säga via annan information) kan hänföras till dig som fysisk person. De mest självklara exemplen är namn och personnummer men även bilder och ljudupptagningar räknas som en personuppgift även om inga namn nämns.
Vem är ansvarig för de personuppgifter vi samlar in?
Miab Förvaltning AB är personuppgiftsansvarig för företagets behandling av personuppgifter. Kontakt:
- Mail: info@miabforvaltning.se
- Telefon: 018-65 67 80
- Postadress: Box 923, 751 09 Uppsala.
Vilka personuppgifter samlar vi in och varför?
- Juridiska personer och bostadshyresgäster som vi har ett hyresavtal med. Vi samlar in personnummer, organisationsnummer, namn, postadress, telefonnummer, mailadress samt annan relevant information för att kunna fullfölja hyresavtalet.
- Kontaktpersoner på företag och för bostadhyresgäster kopplade till ett hyresavtal. Det för att kunna skicka information till berörda samt hantera annat som hör till den löpande förvaltningen. Vi samlar in namn, postadress, telefonnummer, mailadress samt annan relevant information.
- Intressenter för bostäder och lokaler. Vi samlar in personuppgifter från dem som anmäler sitt intresse för bostäder och lokaler. Det för att kunna skicka erbjudanden om lediga objekt. Vi samlar in namn, mailadress och telefonnummer. Vi sparar även information gällande önskemål om hyresobjekt och annan information som uppgiftslämnaren har lämnat till oss.
- Leverantörer. Vi sparar kontaktuppgifter till personer på företag som vi samarbetar med.
Vi använder endast personuppgifterna till ovan beskrivna syfte.
Vilka kan vi komma att dela dina personuppgifter med?
Vi kan komma att dela dina personuppgifter med personuppgiftsbiträden som vi har avtal med. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar information för vår räkning. Vi har till exempel personuppgiftsbiträden som anlitats för IT-tjänster och lagring av data samt system för inpassering i våra fastigheter.
Personuppgifter kan också komma att lämnas ut till företag vi samarbetar med i vår fastighetsförvaltning. Det kan till exempelvis vara fastighetsskötare, städbolag, medlemsorganisationer, företag som tillhandahåller ekonomi- och fastighetsprogram och entreprenörer i t.ex. renoveringar och underhåll av lokaler och fastigheter.
Var kommer vi att lagra personuppgifter?
Vi lagrar all vårt data hos vår IT-leverantör. De i sin tur kan komma att dela vårt data i tredje part i enlighet med personuppgiftsbiträdesavtalet med oss. Vi lagrar även personuppgifter lokalt på vårt kontor.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Enligt bokföringslagen så måste vi spara uppgifter som berör hyresavtal och fakturering i 7 år efter att du avslutat ditt avtal. Personuppgifter för intressenter av lokaler, bostäder och parkeringar spar vi i minst två år eller så länge du uppdaterar ditt intresse.
Den registrerades rättigheter
Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi har sparade om dig samt även rätt att korrigera felaktiga uppgifter. Skicka då en skriftlig förfrågan till oss, legitimering krävs.
Om du vill återta ditt samtycke och få dina personuppgifter raderade har du rätt till det så länge vi inte har laglig rätt att behålla dessa uppgifter eller i de fall ett avtal löper.
Om du upplever att dina rättigheter inte hanteras på rätt sätt av Miab Förvaltning kan du lämna klagomål till Datainspektionen rörande Miab Förvaltnings behandling av personuppgifter.
Vad gör vi om en det sker en personuppgiftsincident?
Om vi som personuppgiftsansvariga upptäcker en personuppgiftsincident anmäler vi det till Datainspektionen. Det kan t.ex. vara att personuppgifter blivit förstörda, gått förlorade eller på annat sätt kommit i orätta händer. Vi meddelar den registrerade personen vars uppgifter blivit berörda av incidenten.